Wednesday, May 19, 2010

CELANYA DUNIA, BAIKNYA BERZUHUD DI DUNIA.

فد سواتو كتيك ، رسول الله صلى الله عليه وسلّم برجالن ملالوي سإيكور كيبس يغ تله ماتي، لالو بلياو برسبدا :





Banyak sekali ayat-ayat AL-QURAN yang menyatakan tentang celanya dunia atau yang berhubungan dengan itu sungguh amat banyak.
Kerana masalah-masalah di akhirat berpunca dari kasihnya seseorang manusia itu kepada dunia.
Manakala berzuhud di dunia itu merupakan semulia-mulia perkara yang boleh menyelamatkan kita dan mendekatkan diri kita ke hadrat ALLAH SUBHANAHUWA TA`ALA.
ALLAH SUBHANAHUWA TA`ALA telah berfirman bagi menggalakkan para hamba NYA supaya berzuhud di dunia :

yang bermaksud...

7. Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya.

8. Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menjadikan (pula) apa yang di atasnya menjadi tanah rata lagi tandus.

(Surah Al-Kahf: 7&8)



60. Dan apa saja[1130] yang diberikan kepada kamu, Maka itu adalah ke- nikmatan hidup duniawi dan perhiasannya; sedang apa yang di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal. Maka apakah kamu tidak memahaminya?

61. Maka apakah orang yang kami janjikan kepadanya suatu janji yang baik (surga) lalu ia memperolehnya, sama dengan orang yang kami berikan kepadanya kenikmatan hidup duniawi[1131]; Kemudian dia pada hari kiamat termasuk orang-orang yang diseret (ke dalam neraka)?

[1130] Maksudnya: hal-hal yang berhubungan dengan duniawi seperti, pangkat kekayaan keturunan dan sebagainya.
[1131] Maksudnya: orang yang diberi kenikmatan hidup duniawi, tetapi tidak dipergunakannya untuk mencari kebahagiaan hidup di akhirat, Karena itu dia di akhirat diseret ke dalam neraka.
(Surah Al-Qashash: 60&61)




دنيا دان أخيرة دإيبارتكن دوا كادأن داري حال إحوال هاتي كيت. يغ دكات اتاو يغ سكارغ اين دسبوت دنيا يعني سضالا سسواتو يغ دألامي سبلوم كماتيان، سداغ يغ بلاكغ اتاو يغ سوده برلاكو ايت دسبوت أخيرة ايايت سضالا سسواتو يغ اكن دألامي ستله كماتيان.

No comments:

Post a Comment